«Если мы позволим расчленить Украину, будет ли обеспечена независимость любой из стран?»

Байден на Генассамблее ООН призвал противостоять российской агрессии

penktadienis, birželio 17, 2016

Kupujesz marki własne sieci handlowych?

Kupujesz marki własne sieci handlowych? Zobacz, czy wspierasz polski biznes
Andrzej Mandel, Bartłomiej Pawlak 17.06.2016 12:25  gazeta.pl

Według szacunków sprzedaż produktów pod własnymi markami sklepów przekroczyła już 90 mld złotych rocznie. Zastanawialiście się, gdzie te wyroby są produkowane? Czy kupując marki własne wspieramy rodzimy biznes? Zobaczcie, jak to wygląda w poszczególnych sieciach

Tesco

Tesco jest jednym z pionierów marek własnych. Brytyjska sieć wprowadziła markę Tesco Value już 15 lat temu i od tej pory konsekwentnie zwiększa ilość produktów pod markami własnymi. Początkowo były one synonimem raczej niskiej jakości, ale od dłuższego czasu w Tesco znajdziemy też wyroby o jakości porównywalnej do marek producentów, a od niedawno mocno promowane są wyroby Tesco Finest, lokowane już na górnej półce. Udział marek własnych w sprzedaży Tesco to około 18 procent.
Większość wyrobów sprzedawanych pod markami własnymi Tesco produkowana jest w Polsce. Wędliny produkują zakłady Balcerzaka czy Morlin, a przetwory warzywne znana dobrze polskim konsumentom firma Rolnik.
Nieco inaczej przedstawia się sprawa z produktami Tesco Finest - przegląd etykiet wystarcza do wniosku, że w większości produkowane są poza Polską.


Biedronka

Najpopularniejsza i największa sieć handlowa w Polsce ma olbrzymi udział marek własnych w sprzedaży - każdy kupuje produkty oznaczone logo Nasza Spiżarnia, Mleczna Dolina, Kraina Mięsa czy FruVita. Stanowią one aż 47 procent sprzedaży sieci należącej do portugalskiego Jeronimo Martins. W większości są produkowane w Polsce.
Na półkach z wyrobami mlecznymi znajdziemy produkty takich firm, jak Piątnica czy Mlekpol. Wśród wędlin i parówek mocną reprezentację ma Sokołów. Zarówno pod markami Biedronki, jak i... własną. Wśród przetworów warzywnych znajdziemy znaną z Tesco firmę Rolnik.


Lidl

Marki własne to także mocna strona Lidla. Ich jakość często w żaden sposób nie odbiega od "markowych" wyrobów, a cena wciąż jest niższa.  Pod logami Pikok, Pilos i innymi kryją się najczęściej polscy producenci - Balcerzak czy Henryk Kania dla wędlin, Mlekovita i OSM Sierpc w przypadku wyrobów mlecznych. Uważnie szukając znajdziemy też jednak wędliny produkowane na Słowacji czy wyroby marek własnych Lidla produkowane w innych niż Polska krajach Unii Europejskiej.
Często natomiast trudno stwierdzić, kto produkuje np. buty sprzedawane pod "lidlowską" marką własną. Na opakowaniach najczęściej pojawia się tylko informacja o niemieckim importerze.
Lidl znany jest też z piw sprzedawanych pod marką własną. Jednak najczęściej produkowane są one przez browary specjalizujące się w produkcji dla sieci handlowych.


Auchan (sklepy Auchan i Simply Market)

Francuski gigant handlu detalicznego w Polsce sprzedaje dużo produktów marek własnych. Są to zarówno produkty spożywcze, jak i elektronika oraz inne wyroby przemysłowe. Na półkach z żywnością znajdziemy wyroby takich producentów jak Motyl, Dawtona czy SuperDrob albo Sokołów.
Charakterystyczne opakowania oznaczone kciukiem chętnie wybierają klienci szukający oszczędności. Produkty marki własnej Auchan bywają nawet o 60 procent tańsze niż produkty "markowe". Co ciekawe, na półkach w hipermarketach i supermarketach Grupy Auchan znajdziemy też importowane produkty marki Auchan - wyciskane soki itp., które bywają całkiem drogie.

Carrefour

Agresywnie reklamujący się ostatnio Carrefour ma bogate portfolio marek własnych. Co ciekawe, we Francji już w latach 70-tych XX wieku sieć ta promowała produkty "bez nazwy". Pod "carrefourowymi" markami kryją się jednak polscy producenci tacy jak Olewnik, Sokołów czy Balcerzak. Nabiał produkują dla Carrefoura OSM Głubczyce czy OSM Siedlce. Na półkach z przetworami znajdziemy też wyroby tak znanej marki, jak Roleski.
Wśród wyrobów własnych sieci znajdziemy też produkty z Francji i całej Europy. Co nie powinno dziwić, w końcu to francuska sieć.

Aldi

Niemiecka sieć Aldi to, w praktyce, już ostatni prawdziwy dyskont w Polsce. Konkurenci, jak Lidl i Biedronka poszli zdecydowanie w kierunku "supermarketowym". Tymczasem w Aldim trudno znaleźć produkty własne producentów - nielicznie reprezentowane są choćby w dziale wędlin.
Choć pod markami własnymi Aldiego znajdziemy już wyroby polskich producentów, to trudno nie oprzeć się wrażeniu, że większość tego, co możemy kupić w sklepach tej sieci, produkowane jest w Niemczech. Co ciekawe, mimo wysokich kosztów produkcji u naszych zachodnich sąsiadów, towary te często są tańsze, niż u konkurentów.

Komentarų nėra: