«Если мы позволим расчленить Украину, будет ли обеспечена независимость любой из стран?»

Байден на Генассамблее ООН призвал противостоять российской агрессии

ketvirtadienis, sausio 21, 2016

7-asis Europos Sąjungos sutarties straipsnis

Kas tas slaptasis ES ginklas? 7-asis straipsnis drausmins nares
2016-01-20

Autoritariniai kai kurių Centrinės Europos valstybių polinkiai privertė Europos Sąjungą prisiminti niekada nenaudotą ir kone užmiršta organizacijos sutarties straipsnį. Tai – 7-asis straipsnis, pagal kurį laikinai būtų galima sukliudyti valstybei dalyvauti Europos Sąjungos Tarybos balsavimuose, rašo „Politico“.


Nori pritaikyti 7-ąjį straipsnį

Europos Komisija svarsto Lenkijos valdžios ketinimus reformuoti šalies konstitucinį teismą bei visuomeninę žiniasklaidą.

Tai – pirmoji stadija Lenkijos teisės normos audito procedūroje. Jei Europos Komisija nuspręs, kad pažeidimai pernelyg akivaizdūs, ji nubaus Lenkiją panaudodama 7-ąjį straipsnį.

Spalį Europos Komisija grasino, jog šį straipsnį pritaikys Vengrijai dėl migrantų diskriminavimo. Tiesa, tuomet Europos Parlamentas nubalsavo prieš šią sankciją.

Kas tas 7-asis straipsnis?

7-asis straipsnis į Europos Sąjungos sutartį įtrauktas prieš 16 metų. Jo paskirtis – priversti nares atsakingai žiūrėti į jų valstybėje egzistuojančias teisines normas. Europos Sąjungos narės privalo laikytis žmogaus teisių bei demokratinių normų, jei nori būti priimtos į organizaciją. Šiuo straipsniu buvo siekiama, kad narės nė nebandytų priiminėti autoritarinių įstatymų.

7-ąjį straipsnį galima apibrėžti, kaip Europos Sąjungos galią bausti nares, kurių valdžios pažeidinėja Europines teisines normas.

Straipsnis sudarytas iš dviejų dalių. 7.1-asis straipsnis leidžia Europos vadovų tarybai formaliai įspėti nares dėl jų daromų pažeidimų pasekmių. 7.2-asis leidžia tas šalis bausti sankcijomis ir suspenduoti jų balsavimo teisę.

7-asis straipsnis buvo priimtas po to, kai Europos Sąjunga nusprendė plėstis į Rytų Europą. Dešimtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje politikos ekspertai bijojo, kad tose šalyse žmogaus teisių pažeidinėjimai daug galimesni, mat jose didžiąją XX amžiaus dalį jos ir taip buvo pažeidinėjamos.

Tarsi saugiklis

Šalys, kurios norėjo prisijungti prie Europos Sąjungos, turėjo įrodyti iš tiesų esančios demokratiškomis bei gerbiančiomis žmogaus teises.

Vis dėlto senosios narės bijojo, kad naujosios narės gali, anksčiau ar vėliau, grįžti prie senų įpročių. Dėl to 1999 metų Amsterdamo sutartimi 7-asis straipsnis ir buvo priimtas.

Šansų, kad 7-asis straipsnis bus pritaikytas Lenkijai – mažai. 2014 metų kovą Europos Komisija priėmė pataisas, kurios labai apriboja galimybes nesunkiai disponuoti šiuo straipsniu.

Šiuo metu egzistuoja trijų žingsnių mechanizmas, kuriuo Komisija pradžioje bando pati sudrausminti nusižengusią šalį prieš pritaikant 7-ąjį straipsnį. Juo įvertinama situacija, bendradarbiaujant su tiriamąja šalimi sukuriamos rekomendacijos bei stebima, kaip šalys jų laikosi.

Kol kas Lenkija tik pirmojoje šio mechanizmo fazėje.

Pati Lenkijos valdžia savo pažeidimų nemato. Varšuva teigia, kad jos keičiami įstatymai niekaip nepaveikia demokratinės situacijos Lenkijoje.
Bandė, bet nepavyko

Praėjusių metų Spalio 13 dieną Europos parlamentas atmetė liberalios „ALDE“ frakcijos pasiūlymą pritaikyti 7-ąjį straipsnį Vengrijai.

Pasak parlamentaro Claude'o Moraeso, sprendimas buvo teisingas. Jo nuomone, straipsnio pritaikymui reikia dviejų trečdalių visų parlamento balsų, kas praktiškai nėra įmanoma.

Net ir nepritaikytas sukėlė audrą

Pirmoji valstybė, kuriai buvo siūloma pritaikyti 7-ąjį straipnį buvo Austrija. Tai ironiška, nes ši valstybė buvo ir didžiausia šio straipsnio įtraukimo į sutartį šalininke.

Taip atsitiko dėl Jorgo Haiderio Austrijos kraštutinės dešinės „Laisvės partijos“ tapimo vyriausybinės koalicijos nare 2000 metais. Tai buvo pirmas atvejis po Antrojo pasaulinio karo, kai kraštutinės dešinės partija tapo demokratinės Europos šalies vyriausybės nare.

Jau kita diena Po iki, Kai J.Haider Partija pradėjo valdyti valstybę, europos sąjunga nubaudė Sali diplomatinėmis sankcijomis.

7-asis straipsnis nebuvo pritaikytas, bet VISI kažkodėl karčiais, that BUTENT Tai IR were padaryta. Vis Delto Tai parodė, kokia Audrą mėgsta tai straipsnis sukels, if autobusų KADA čio Iš teismo pritaikytas.
Sankcijos patiems austrams nepatiko. EUROPOS Sąjunga akivaizdžiai parodė, KAD KAI kurios ideologijos nepageidaujamos, o Tai padarė Jas Tik Dar patrauklesnes balsuotojams.

J.Haiderio populiarumas Augo, o VISUOMENĖ VIS Labiau reiškė nepasitenkinimą Briuselio diktatu.
EUROPOS Sąjunga tuomet suprato Savo klaidą IR Jau PO Kelių months sankcijas atšaukė. Taip Pat KOMISIJA nusprendė pasunkinti SiO straipsnio pritaikymą - atsirado du 7-ojo straipsnio skirsniai - pirmuoju valstybė Yra įspėjama, antruoju baudžiama.

"Kraštutinė Priemonė"

7-asis straipsnis daznai vadinamas "kraštutine Priemonė". Draudimas Balsuoti įmonių grupė «Yra tokia Sunki nuobauda that majority Politikos ekspertų netiki, Kad sis straipsnis autobusų KADA NORS panaudotas.

Taip mano ir Marco Incertis, Europos įstatymų studijų centro specialistas.

„Naudoti 7-ąjį straipsnį nenaudinga, tai vestų prie Europos Sąjungos griūties“. – teigė M.Incertis.

Kiek kitokios nuomonės laikosi nevyriausybinės organizacijos „Amnesty International“ Europos ir Centrinės Azijos reikalų skyriaus direktorius Johnas Dalhuisenas. Jis negalėjo suprasti, kodėl netgi 7.1-asis straipsnis prieš Vengriją nebuvo panaudotas.

„Europos Sąjungai reiktų susiimti ir pagaliau pritaikyti šį straipsnį“, – tikino J.Dalhuisenas.

Tam pritaria ir C.Moraesas. Jis mano, jog reiktų reformuoti šį straipsnį taip, kad Europos parlamentas galėtų lengviau kovoti su valstybėmis, kurios pažeidinėja įstatymus. Jo manymu, net ir tokio straipsnio svarstymas leistų tiriamosioms šalims suprasti, kad jos turėtų keisti savo politiką.

pasaulis.lrytas.lt

Komentarų nėra: